Thursday 7 July 2011

MASA DAN PERUBAHAN

Sewaktu menghadiri Seminar Pengkisahan Ngah Ibrahim di Muzium Matang pada 07.07.2011, peluang berbual bersama tiga orang pembentang kertas kerja telah memberikan inspirasi dan motivasi dalam merealisasikan penerbitan edisi kemas kini Jejak Merdeka - 101 Buku Inspirasi.


Terkenang waktu kali pertama bertemu Dr Talib Samat pada majlis pelancaran novel Tengku Menteri Ngah Ibrahim pada 01 Julai 2004 dan setelah 7 tahun masa berlalu dan pertemuan hari ini ternyata banyak perubahan yang berlaku.



Menghayati kertas kerja oleh Dr Talib Samat  memperlihatkan bagaimana sejarah dan bidang persuratan berfungsi sebagai penjana pembangunan modal insan.
Disarankan kepada pihak penganjur untuk menyebarluaskan mesej yang disampaikan oleh para pembentang kertas kerja kepada pelbagai lapisan masyarakat khasnya yang tidak berpeluang menghadiri majlis ilmu yang amat bernilai tetapi malangnya permata ini tidak dinilai sewajarnya oleh sebahagian besar para pemimpin dan rakyat masa kini.
SMS telah dihantar kepada beberapa orang kenalan yang tidak dapat hadir dan maklum balas Sdr Hilal amat memberangsangkan dan diharapkan apa yang sedang beliau usahakan akan dipermudahkan oleh Allah.

Suasana majlis di SMK Dr Burhanuddin agak berbeza dengan apa yang berlangsung di Muzium Matang. Adalah diharapkan para pelajar yang telah menerima komputer Note Book 1 Malaysia dapat memanfaatkan pemberian tersebut dan ibubapa serta para guru memantau penggunaannya.
Dalam menjalani kehidupan hari ini , kita juga perlu menoleh ke belakang memperlajari Sejarah
agar terbina masa depan yang lebih gemilang
Pertemuan dengan kenalan lama sewaktu zaman persekolahan melahirkan perbualan bertemakan dari hal kekeluargan- bilangan anak dan perkembangan mereka.
Semoga apa yang dilalui di sini  dapat dimanfaatkan di sana. 

No comments:

Post a Comment